🍂 Listopadowe wydanie dostępne na naszej stronie 🍁 zapraszamy do lektury 🍂 najpopularniejszy magazyn lifestylowy o Poznaniu 🍁 POLECAMY  

Organizator:

Niech moc kobiet będzie z Tobą!

01.02.2022 12:53:23

Podziel się

Nie ma przedsiębiorczości „kobiecej” i „męskiej”. Wszyscy właściciele małych i średnich przedsiębiorstw mają podobne problemy, nadzieje, oczekiwania i obawy.

TEKST: Zofia Chołody (Prezeska Klubu Kobiet Przedsiębiorczych, od ponad 14 lat skupiającego businesswomen z Poznania i Wielkopolski. Radczyni prawna. Członkini Okręgowej Izby Radców Prawnych w Poznaniu. Prawniczka z ponad 15-letnim doświadczeniem. Wspiera przedsiębiorców w działalności biznesowej. Finalistka plebiscytu Człowiek Roku 2016, organizowanego przez Głos Wielkopolski. Laureatka plebiscytu Kobieta Charyzmatyczna 2019 roku za bycie wzorem przedsiębiorczości dla innych kobiet. Panelistka konferencji poświęconych przedsiębiorczości kobiet. Pomysłodawczyni kwartalnika dla przedsiębiorczyń „boss:ka”. Felietonistka i wykładowczyni wyjaśniająca w jasny sposób tajniki prawa.)

 

Dzisiejsze pokolenie kobiet charakteryzuje duża aktywność, otwartość na zmiany i skłonność do podejmowania ryzyka. Kobiety posiadają takie cechy sprzyjające przedsiębiorczości jak pracowitość i cierpliwość oraz kreatywność i innowacyjność – wyznaczniki współczesnego podejścia do prowadzenia biznesu. Co cenne w kobietach najbardziej, to to, że są dobrze wykształcone i ciągle się rozwijają, podnoszą swoje kwalifikacje, poszerzają wiedzę i umiejętności. Ale też, odnosząc sukcesy, kobiety nie spoczywają na laurach.

Kobiety są empatyczne
Jednak jest coś więcej, co stanowi o mocy kobiet w biznesie! Nie wspominają o tym żadne analizy ani badania na temat przedsiębiorczości. Kobiety łatwiej nawiązują znajomości z szerokimi kręgami przedsiębiorców z różnych branż, pielęgnują sieć trwałych kontaktów biznesowych, potrafią się jednoczyć i wspierać nawzajem, a często w wyniku stawianych im wymagań są efektywniejsze w osiąganiu rezultatów. Dawne przekonanie, że tylko ciężka praca prowadzi do sukcesu, możemy włożyć między bajki. Dziś oprócz pracy i wiedzy liczą się umiejętności interpersonalne. Jeśli kobiety chcą osiągać to samo, co mężczyźni, muszą nauczyć się pielęgnować kontakty biznesowe. Ktoś kiedyś powiedział, że ćwiczenie się w tzw. networkingu może przynieść więcej wymiernych korzyści niż nauczenie się nowego języka obcego.

A jednak...
Okazuje się, że kobiety mają tendencję do ukrywania swoich zdolności, kompetencji, a nawet sukcesów. Im bardziej starają się być profesjonalne i – jak mężczyźni – twardo prowadzić swoje sprawy, tym bardziej ukrywają swoje talenty. Choć lepiej wykształcone i zorganizowane, brakuje im tzw. „kapitału relacyjnego”, czyli precyzyjnie zbudowanej sieci kontaktów. Mówimy o kontaktach stale podtrzymywanych, bazujących na zaufaniu, szacunku, w oparciu o wartości, które są tak istotne w relacjach biznesowych i nie tylko. Już dawno odkryto, że jeśli zaufanie między biznesowymi partnerami jest duże, koszt zawiązywanej transakcji maleje.

Kobiety, w dużej mierze, uważają, że ich praca mówi sama za siebie. Jest to chyba nasza słabość, bo nie lubimy chwalić się swoimi osiągnięciami i sukcesami. A przecież jest to element networkingu, z którym mamy do czynienia na co dzień. Kobiety, niezależnie od zajmowanego stanowiska, chcą swoją pracę wykonać szybko i solidnie, a potem przejść do kolejnego zadania. Nie bez powodu, bo w domu czekają nas zwykle drugie, a nawet trzecie „etaty”.

Poznań miastem przedsiębiorczych kobiet
Jakiś czas temu Klub Kobiet Przedsiębiorczych zrealizował niezwykły projekt promujący przedsiębiorczość kobiet. Były to dwa banery z zdjęciami przedsiębiorczyń zamieszczone na murach poznańskiego lotniska Ławica. Osoby z Poznania, a także z innych miast i zza granicy, odwiedzające Poznań, mogły zainteresować się działalnością poznańskich businesswomen. Projekt zyskał dużą popularność i pozytywne opinie, bo pokazałyśmy, że tylko współpracując możemy osiągnąć coś, co w pojedynkę byłoby niemożliwe. „Kiedy kobiety wspierają kobiety dzieją się niesamowite rzeczy” – to motto działalności Klubu. Drugi baner natomiast promował hasło „Poznań miastem przedsiębiorczych kobiet”. Są to hasła mocno podkreślające działalność Klubu. Działając nieprzerwanie od ponad 14 lat, Klub cały czas się rozwija, gdyż dołączają do niego nowe uczestniczki. Jest to lokalny, poznański Klub, jednak o ogromnym zasięgu, bowiem odwiedzają go kobiety z całej Polski, np. z Warszawy, Trójmiasta, Łodzi, Częstochowy, a prelegentami są najlepsi specjaliści swoich branż. Celem Klubu Kobiet Przedsiębiorczych jest rozwój osobisty i zawodowy kobiet (wiadomo, że kiedy kobiety się rozwijają, rozwijają się także ich firmy). W czym tkwi tajemnica sukcesu? Być może w tym, że można nawiązać tu nowe wartościowe relacje, nie tylko biznesowe, ale te bezcenne – przyjacielskie. Każda z nas jest niezależna i stanowi o sobie, dlatego też tutaj każda z uczestniczek przychodzi wtedy, kiedy pozwala na to jej kalendarz lub odpowiada jej temat prelekcji. Na początku każdego spotkania KKP każda z uczestniczek przedstawia się, opowiada o swojej działalności zawodowej lub mówi wprost, w jakim celu przyszła na spotkanie (np. poszukując pracownika lub innej firmy, z którą mogłaby nawiązać współpracę). Kolejną częścią spotkania jest prelekcja, równie ważna jak networking i nawiązywanie nowych znajomości. Na każdym spotkaniu kobiety mają możliwość rozwijania swoich kompetencji pomocnych w prowadzeniu działalności gospodarczej, czyli na przykład z zakresu marketingu, sprzedaży, social mediów, nowych trendów, rozwoju osobistego, psychologii, coachingu.

Kobietą przedsiębiorczą jest się całą dobę       
Kobiety w biznesie wyróżnia świadomość, że pracując razem, można osiągnąć dużo więcej. I po to właśnie są takie miejsca jak Klub Kobiet Przesiębiorczych, by stwarzać swój świat w szacunku i empatii dla innych.