Witamy w kwietniu! Najnowszy numer SUKCESU jest już dostępny 🌞 zapraszamy do lektury najpopularniejszego magazynu lifestylowego o Poznaniu 🌞  

Organizator:

Wigilia firmowa

05.12.2018 13:00:00

Podziel się

Wigilijne uroczystości firmowe to dobra okazja do spotkania ze współpracownikami i szefami w swobodnej, miłej i mniej formalnej atmosferze. To również możliwość bliższego poznania kolegów i koleżanek, których nie widujesz na co dzień. To szansa pokazania się w dobrym świetle i zrobienia naprawdę dobrego wrażenia, by zostać pozytywnie i na długo zapamiętanym. Warto widzieć, jak tego dnia się zachować, ubrać, komu pierwszemu złożyć życzenia i jaki kupić prezent.

TEKST: Tatiana Sokołowska (ekspertka savoir vivre, etykiety, protokołu dyplomatycznego i profesjonalnego wizerunku. Dyplomowana trenerka biznesu, absolwentka historii sztuki Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu. Trenerka najwyższej kadry menedżerskiej polskich przedsiębiorstw. Realizuje oryginalne projekty doradcze w kreowaniu biznesowego wizerunku kobiet i mężczyzn. Szkolenia prowadzi wyłącznie w oparciu o autorskie koncepcje i programy, zapewniając unikatową ofertę oraz najwyższy poziom skuteczności. Założycielka i CEO firmy Business Dress Code. www.businessdresscode.pl

PRZYGOTOWANIE

Jeśli jesteś odpowiedzialny za przygotowania, pamiętaj by poinformować zainteresowanych bądź wysłać zaproszenia z odpowiednim wyprzedzeniem, około dwóch tygodni. Jeśli jesteś gościem, przyjdź na przyjęcie punktualnie. Spotkania tego typu charakteryzują się tym, że rozpoczynają się od oficjalnego przemówienia. Nie wypada zaburzać tej chwili spóźnionym wejściem.

STRÓJ

To w jak sposób przyjdzie nam się ubrać, uzależnione jest od pory dnia, stopnia formalności przyjęcia i kultury organizacji. By ułatwić zadanie, wysyłający zaproszenie powinni określić obowiązujący na przyjęciu dress code. Będąc gościem, dowiedz się, w jakiej formule zorganizowane jest spotkanie. Niektóre firmy urządzają z tej okazji uroczyste kolacje, bankiety lub po prostu imprezy w miejscu pracy.

Na uroczyste spotkania należy ubrać się z wyjątkową starannością. Stylizacja dla pań to na przykład mała czarna, granatowa lub szara, uzupełniona marynarką, bądź spódnica do kolan z elegancką bluzką i marynarką. Doskonałym dodatkiem będzie skromna biżuteria, apaszka oraz buty na wysokim obcasie.

Panów natomiast obowiązuje granatowy lub szary garnitur, jasna koszula i krawat. Na Wigilię w firmie, organizowaną po dniu pracy, należy ubrać się nieco bardziej elegancko niż na co dzień. Można zabrać ze sobą bardziej odświętną marynarkę, buty i dodatki, w które szybko można się przebrać i nadać stylizacji bardziej uroczysty charakter.

Doskonałym pomysłem na takie okazje może być rozluźnienie atmosfery i wprowadzenie zasady, by wszyscy włożyli niezobowiązujące stroje ze świątecznymi dodatkami i wzorami.

ŻYCZENIA

Osoba najwyższa rangą jako pierwsza składa życzenia wszystkim zgromadzonym.

Jest to dobra okazja, by podziękować za trud włożony przez pracowników w rozwój organizacji oraz docenić wysiłek wszystkich zgromadzonych. W mniejszej firmie w dobrym tonie będzie, gdy prezes czy właściciel, podejdzie do każdego pracownika i osobiście złoży życzenia. Proponuję, by były one spersonalizowane, każdy pracownik poczuje się wtedy wyróżniony i doceniony. Przygotujmy sobie życzenia, którymi będziemy mogli zrewanżować się szefowi.

Po oficjalnej części następuje składanie życzeń wśród pracowników. Przy tej okazji pada często pytanie czy na tego rodzaju spotkaniach należy łamać się opłatkiem. Zwyczaj ten może, choć nie musi, być praktykowany na służbowych Wigiliach, szczególnie, gdy środowisko pracy jest wielokulturowe. Jeśli jednak zdecydowano, że w programie Wigilii przewidziano łamanie się opłatkiem, należy przyłączyć się do tej formy składania życzeń. Opłatek to symbol i właśnie w taki sposób, w oderwaniu od konotacji religijnych, należy go potraktować.

Wiele osób czuje się skrępowana zwyczajem całowania się w policzki przy wymianie serdeczności.  Jest na to rada. Jeśli w odpowiedni sposób podamy rękę i zachowamy delikatny dystans, damy do zrozumienia, że na tym kończy się składanie życzeń. Zachowajmy przy tym uśmiech i miły wyraz twarzy. Warto poćwiczyć w domu, przed przyjęciem. Znajdźmy w składaniu i odbieraniu życzeń prawdziwą i szczerą przyjemność.

POCZĘSTUNEK

Niezależnie od tego czy wigilia odbywa się w pomieszczeniach firmy, czy w restauracji, zapewne poczęstunek zaplanowany będzie w formie bufetu.

Przy tego rodzaju okazjach wszystkie dania i trunki wystawione są na stołach. Porcje powinny być tak przygotowane, aby można było je jeść jedynie widelcem. Nie nakładaj jednorazowo zbyt wielu dań. Gdy będziesz chciał ponownie skorzystać z bufetu, nie należy nakładać jedzenia na ten sam talerz. W czasie przyjęcia stojącego nie wypada jednocześnie trzymać talerzyka i kieliszka. Albo jedzenie, albo picie. Po nałożeniu porcji należy odejść od stołu z jedzeniem, by inni mieli dostęp do potraw. Nie odkładaj brudnych naczyń na stół z daniami, organizatorzy powinni przygotować na nie specjalne miejsce.

Nie zapomnij o miłej konwersacji. Warto przygotować na tego rodzaju okazję kilka uniwersalnych tematów rozmów. Umiejętność niezobowiązującej rozmowy, w czasie której twój rozmówca czuje się wyróżniony, jest najwyższą formą dobrego wychowania.

PREZENTY

Podczas świąt powinniśmy mieć mniej kłopotów z wręczaniem i przyjmowaniem upominków niż w innych sytuacjach, ponieważ za prezenty w tym czasie odpowiedzialny jest Święty Mikołaj. Ale jednak nie jest tak łatwo, Mikołaj wszystkiego za nas nie załatwi.

Jest kilka możliwości zorganizowania obdarowywania osób podczas firmowej wigilii.

Najłatwiejszym sposobem na prezenty dla pracowników, jeśli zdecydujemy się przekazać upominki od firmy, są karty podarunkowe, bony towarowe, paczki lub drobne upominki, takie same dla każdego pracownika. Dodana do prezentu kartka z życzeniami i z osobistą dedykacją od szefa sprawi, że pracownik poczuje się wyjątkowo.

Można również wpleść w rozdawanie prezentów trochę zabawy i hazardu, kupując podarunki różnej wartości i organizując ich losowanie.

Jeśli natomiast zdecydujemy się, by to pracownicy wręczali sobie wzajemnie upominki, ogłośmy zawczasu jasne reguły i zasady. Należy wskazać kwotę, za którą należy zakupić prezenty, jakiego rodzaju podarunki należy przygotować i według jakich zasad wręczać.

Ciekawym pomysłem może być zarządzenie, by prezenty były wykonane własnoręcznie; przetwory domowe, nalewki, wypieki, ozdoby choinkowe lub jakikolwiek przedmiot, który może sprawić przyjemność swą niepowtarzalnością.

Opakowanie prezentu jest równie istotne jak sam upominek. Staranne zapakowanie świadczy o szacunku dla obdarowywanej osoby.

Niezwłocznie, po otrzymaniu prezentu, należy rozpakować go w obecności ofiarodawcy. Odłożenie nierozpakowanego podarunku jest niegrzeczne. Osoba, która poświęciła wiele czasu na przemyślenie, przygotowanie i zapakowanie prezentu oczekuje reakcji z naszej strony. Po otwarciu upominku należy serdecznie podziękować, wyrazić zadowolenie i docenić trud włożony w dobór, zakupienie lub wykonanie podarunku. Uczyń to nawet jeśli nie jesteś zadowolony i prezent nie jest w twoim guście.

Wychodząc z uroczystości nie zapomnij pożegnać się z najważniejszymi osobami na sali oraz z kolegami, z którymi spędziłeś wieczór, podziękuj za zaproszenie oraz pogratuluj osobom odpowiedzialnym za zorganizowanie przyjęcia.